Kostbehandling mot högt blodtryck har de senaste åren fått större uppmärksamhet genom den så kallade DASH-metoden. (=Dietary Approaches to Stop Hypertension) DASH syftar till att genom kosten sänka blodtrycket utan medicinering. 

DASH går ut på att äta mycket livsmedel som innehåller mineralerna kalcium, kalium och magnesium, och huvudsakligen magra mjölkprodukter, frukt, rotfrukter och grönsaker. Dieten är fettsnål.

DASH-metoden är resultatet av en mycket stor undersökning och bekostades av National Heart Lung and Blood Institute (NHLBI) i USA. Studien bevisar klart att kostfaktorer har stor betydelse för blodtrycket där en kost med mycket grönsaker, fullkornsprodukter, magra mejeriprodukter och proteinkällor – samt att undvika socker och salt - minskar risken att drabbas av hjärtproblem samtidigt som man når en hälsosam vikt.

DASH-kosten följer i stort de nordiska näringsrekommendationerna men innebär ett ökat intag av magnesium, kalium och kalcium. Att DASH-kost hjälper vid högt blodtryck är numera vedertaget.

Ät mer av:

- Fullkornsprodukter
Fördelarna med fullkorn är många. Fibrer från råg gör oss mätta och minskar därför risken för småätande Det ger ett stabilare blodsocker och sänker blodfetter och blodtryck. Produkter av fullkorn är även rika på antioxidanter.
– Grönsaker, rotfrukter frukt och bär
Innehåller många vitaminer, mineraler, gelbildande fibrer och skyddande antioxidanter.

Ät, men mer måttligt av:
- Magert vitt kött
- Ägg
- Bönor och ärtor
- Nötter och frön
- Fisk
- Magra mejeriprodukter

Här kan du läsa mer om DASH-dieten och studien från NHLBI