Ett nytt uttryck som florerar kring kostråd är "eat clean" eller "clean eating". I praktiken rör det sig om bra och ganska vanlig bra mat, helt enligt våra näringsrekommendationer.

Eat clean handlar om att äta så ”rena” livsmedel som möjligt – sådan mat som är i sin ursprungliga form och därmed inte har genomgått någon form av process. Det kan sammanfattas i att äta mat som innehåller mer näring. Det är egentligen inget nytt koncept, utan egentligen bara att äta varierad kost av det nyttigare slaget.

Eat clean är ingen diet utan snarare en filosofi där inga specifika näringsämnesgrupper är förbjudna, man uppmanas snarare att eftersträva att äta livsmedel i sin ”renaste” form i varierad mängd, alltså att undvika onödiga tillsatsämnen i maten. I konceptet finns heller inga bestämmelser om antalet kalorier, utan handlar endast om att välja rena råvaror och laga mat från grunden. Vissa näringsämnen bevaras bättre i rå mat, medan andra tas upp lättare av kroppen om maten blivit tillagad först.

Ingrid Larsson, dietist på enheten för klinisk nutrition och Obesitasmottagningen, Sahlgrenska universitetssjukhuset, konstaterar även hon att clean eating i grunden är detsamma som de nationella kostråden, som i stora drag har sett ut på samma sätt de senaste 50 åren. I korthet består de i att äta lagom mängd mat, äta mer grönt, frukt och fullkorn, mjuka fetter, minska mängden rött kött och äta mer fisk, baljväxter och nötter Vi behöver också begränsa mängden charkuterier, chips, pommes frites, söta drycker som ofta innehåller mycket salt, socker och mättade fetter.

Man skulle kunna säga att clean eating i stort sätt är gamla kostråd, i ny förpackning.