Fullkorn och fibrer är viktigt för hela hälsan – inte bara för tarmens funktion, som man trodde förr. Tarmbakteriernas och fibrernas betydelse har under senare år visats i många olika sammanhang, bland annat hjärt-kärlsjukdomar, diabetes, övervikt och vissa cancerformer. När tarmen och bakterierna som lever där mår bra påverkas hela kroppen positivt.

Bra matvanor gör oss piggare och friskare. Fler medvetna val i vardagen ger dig mer energi och är hållbara val för både hälsa och klimat.

Några enkla tips

  • Ät mer grönt. Låt grönsakerna spela huvudrollen och låt fisk, fågel, ägg, någon vegetarisk proteinkälla eller lite kött bli tillbehör som kompletterar måltiden.
  • Ät mindre socker – och tänk efter varifrån du får i dig det mesta sockret. Läsk, godis, kakor och glass är större ”bovar” än lite sirap i brödet (som till största delen försvinner under jäsningsprocessen).
  • Minska på saltet och använd örter, vitlök, chili, peppar och citronsaft för att sätta smak på maten utan att det blir för mycket salt.
  • Ta gärna hjälp av nyckelhålet när du handlar mat. Nyckelhålet gör det enkelt att välja mat (och inte minst bröd) som innehåller mindre salt och socker, mer fullkorn och fibrer, och nyttigare fett. Välj gärna fullkorn när du äter bröd, pasta och gryn.
  • Njut av maten med alla dina sinnen. Ät tills du är lagom mätt och spara resterna till en annan dag – gör en sallad, soppa eller en juste matlåda.

Bröd för hälsan

Fullkorn får vi i oss via bröd, pasta och gryn. I fullkorn ingår hela kornet, även grodden och de fiberrika skaldelarna (kli), vilket gör fullkornsprodukterna mer näringsrika. I fullkorn finns bland annat mer av fibrer, järn, folat, antioxidanter och andra skyddande ämnen. Surdegsjäsning gör att mineralerna blir lättare för kroppen att ta upp.

Fullkorn kan minska risken för typ-2-diabetes, hjärt- och kärlsjukdom, samt tjock- och ändtarmscancer. Fullkorn och fibrer kan dessutom hjälpa till att hålla vikten.

Enligt Livsmedelsverkets undersökning Riksmaten 2010 äter man i Sverige i snitt ungefär hälften av den rekommenderade mängden fullkorn, och bara 12 procent når upp till rekommendationen – 70 gram per dag för kvinnor och 90 gram för män. Bröd är den viktigaste källan och bidrar med hälften av den mängd fullkorn vi får i oss. Att välja fullkorn istället för vitt bröd är ett enkelt sätt att äta mer fullkorn och fibrer.

Läs mer om Livsmedelsverkets undersökning Riksmaten 2010 genom att klicka här.