Det blir extra tydligt att det är kvalitetskolhydraterna som är det vi ska äta. Och att det numera mer och mer handlar om kvaliteten på det vi äter, än om mängden. Det gäller oavsett om det handlar om fett, kolhydrater eller protein.

Om vi först tittar på fettet så betonas det än mer att omättat fett ska ersätta det mättade. Eller rättare sagt att smör, feta mjölkprodukter, fett kött och chark ska bytas ut mot mjuka fetter, oljor, fet fisk, nötter, frön och avokado. Från många vetenskapliga rön kan vi nu dra slutsatserna att för bättre hjärt- och kärlhälsa är det detta byte vi ska fokusera på, istället för att byta ut fettet mot ”bara” mager mat. Många av oss är nog vana vid det senare budskapet men det är värt en revidering.

I detta sammanhang blir det nu också ännu mer tydligt att så kallade snabba kolhydrater dit vi räknar vitt bröd, och annan mat som kommer från vitt mjöl, vitt ris, saft, läsk, godis m.m. är direkt skadligt för hjärta och kärl när det utgör för stor del av vad vi äter.

Däremot är produkter från råg och andra grova spannmål, rotfrukter, grönt och frukt väldigt bra för hälsan och helt nödvändigt, då det dels ger många behövliga vitaminer och mineraler, och dels innehåller fullkorn som vi vet är gynnsamt för hjärta och kärl, och för mage och tarm, ur flera aspekter.

Läs mer om bakgrunden till ovanstående här.