Vi äter alldeles för mycket salt. Salt består bland annat av natrium som är viktigt för många av kroppens funktioner men när det blir för mycket av natrium kan blodtrycket höjas som påverkar risken för hjärtinfarkt, hjärtsvikt, stroke och njurskador. Idag har var fjärde vuxen svensk högt blodtryck. Det går förstås att minska på saltmängden.

 I Sverige äter vi i genomsnitt 10-12 gram salt per dag och vi behöver minska till cirka hälften, det vill säga omkring 6 gram per dag och vuxen. Barn ska förstås äta ännu mindre, bara 3-4 gram. Som jämförelse kan nämnas att 2 korvar (typ Hot Dog) ger 3 gram salt. WHO har satt som mål att minska saltintaget med 30 procent. Några länder som har lyckats väl är Finland och Storbritannien.

Det är fullt görligt att minska på saltet men då vi är vana vid salt smak är det bäst att trappa ner istället för att minska tvärt. På bara två-tre veckor hinner smaklökarna vänja sig och samtidigt blir vi bättre på att känna den sälta som finns.

I debatten framkommer ibland att vi skulle kunna få i oss för lite salt, men det är väldigt svårt att få i sig för lite salt. De som möjligen kan  vara i riskzonen är äldre personer som äter och dricker dåligt när det är en period med mycket varmt väder. Istället är det så att för mycket salt beräknas orsaka omkring 1 700 dödsfall i Sverige, varje år. Behovet av salt är individuellt men ligger omkring 1,5 gram/dag.

Vi hittar mest salt i så kallade färdigrätter som till exempel såspulver, korv och gratänger. Det enklaste sättet att minska saltintaget är genom att laga mer mat från grunden, byta ut det vanliga saltet mot mineralsalt och örtsalt. Och undvik extrasaltade alternativ, det är produkter som vi i Sverige är ensamma om. Brödindustrin har minskat saltinnehållet de senaste åren.

Det är viktigt att välja joderat salt. 

Här kan du läsa mer om bakgrunden till varför vi ska äta mindre salt.