Det finns ett starkt samband mellan vår livsstil, där maten är en stor del, och vår hälsa. Och det gäller på både kort och lång sikt. Vad du äter under dagen påverkar din prestationsförmåga.

Vad du äter varje dag påverkar din hälsa många år framåt i tiden och främst gäller det för våra livsstilssjukdomar såsom hjärt- o kärlsjukdomar, cancer, diabetes typ 2 och fetma. Hela världen står inför utmaningen att minska livsstilssjukdomarna.

Mat som ger ett jämnare ger en lägre insulinfrisättning. Dessutom minskar risken för höga blodsockertoppar som har visats bidra till inflammation i blodkärlen (se källa).

Mat som ger ett mer balanserat blodsockersvar och dessutom innehåller vitaminer, mineraler, fiber och antioxidanter är optimalt. De bidrar till att kroppens alla funktioner fungerar som de ska.

Helheten gör skillnaden
Inget livsmedel kan ensamt ställas till svars för våra livsstilssjukdomar. Helheten kring matval och annan livsstil som att röra på sig, inte röka, hålla kolla på stressen, inta rimliga mängder alkohol och ha ett fungerande nätverk, är det centrala för att må bra och hålla sig frisk i det långa loppet. Bra mat för hälsan är mat som tas upp långsamt av kroppen vilket ger ökad mättnad, lägre insulinpåslag och långsammare blodsockerstegring. Bra mat innehåller också viktiga vitaminer och mineraler, fiber och antioxidanter som samspelar för en väl fungerande kropp och knopp (se källa).

De nordiska näringsrekommendationerna (NNR5) grundar sig på mängder av internationella och väl granskade vetenskapliga studier. De nordiska rekommendationerna överensstämmer med WHO:s riktlinjer och är anpassade efter vårt matmönster.

Forskning visar på ett klart samband mellan hälsa och välmående när maten består av mycket frukt, fullkorn och fiber, rotfrukter, baljväxter, grönsaker, nötter, frön, fisk och skaldjur och mindre av rött kött, raffinerade spannmålsprodukter, salt, socker och alkohol. Att byta ut feta mjölkprodukter mot magra är bra liksom att ersätta smör och grädde till oljebaserade, vegetabiliska matfetter.

En sammanfattning av vad vi ska äta mer och mindre av enligt NNR5: