Protein, fett och kolhydrater är våra tre energigivande näringsämnen. Dessutom ger alkohol också energi (=kalorier) men är inget näringsämne och har en helt annan roll i sammanhanget än de andra tre.

Mineraler och vitaminer är ämnen som var för sig, men allra oftast tillsammans med varandra, gör att kroppen fungerar som den ska. Läs mer om vitaminer och mineraler. Bröd, särskilt fullkornsbröd, innehåller många vitaminer och mineraler, exempelvis folsyra, B-vitaminer, E-vitamin och järn, kalium och zink. Bröd bakat med surdeg ökar kroppens upptag av mineraler.

Protein
Protein är kroppens byggstenar och är uppbyggd av 20 olika aminosyror. Protein behövs för muskler, för bildandet av hormoner och enzymer, för cellernas uppbyggnad och för immunförsvaret. Protein finns många olika slags mat. De främsta källorna till protein är allt slags kött, fågelfisk, mejeriprodukter, Quorn, bönor, linser och ärtor.

Vi behöver ungefär 0,8 gram protein per kilo kroppsvikt och dag om vi är normalt rörliga och friska. I Sverige äter vi betydligt mer, cirka 1,2 kilo/ kroppsvikt vilket är helt onödigt för kroppen.
De som styrketränar riktigt mycket kan behöva äta mer protein Då kan det behövas upp till 1,8 gram/ kilo.

Fett
Fett delas in i olika grupper: mättat, enkelomättat och fleromättat. De två sistnämnda kallas gemensamt för omättat. Vi behöver fett av flera olika anledningar. Det är en viktig energikälla och fett innehåller många viktiga vitaminer och mineraler. Fett är viktigt för nervsystemet, för upptag av vitaminer och för kroppens cellmembran.

I det omättade fettet finns flera viktiga ämnen som i många vetenskapligt erkända studier visar på stora hälsofördelar. Hit hör omega 3 som är en fettsyra som vi inte kan tillverka själva och som är mycket positiv, inte minst för hjärta och kärl. Bland annat visar forskning att omega 3 ökar cellers insulinkänslighet och minskar inflammationer i kärlen, reglerar kolesteroltillverkning och bidrar till ökade nivåer av det så kallade goda kolesterolet.

Många äter för lite omega -3. Det enklaste sättet att få i sig omega 3-, är att äta fet fisk några gånger i veckan och använda mjuka matfetter som är baserade på vegetabilier, exempelvis raps och oliv. Bland de feta fiskarna räknas lax, sill, strömming, makrill och ål. För vår hälsas skull behöver vi tänka mer på vilket slags fett vi äter än mängden fett. Läs gärna mer hos Livsmedelsverket.

Kolhydrater
Läs gärna mer om kolhydrater här.