Att väga lagom är förstås bra. Hälsan blir bättre, både nu och i framtiden. Det är mycket fokus på vikt i vårt samhälle idag. Med bra måltidsvanor och fysisk aktivitet som en naturlig del av vardagen finns alla förutsättningar för att må bra.  Samtidigt så är hälften av Sveriges befolkning överviktiga eller feta. Vi äter för mycket och rör oss för lite. 

Samtidigt så är hälften av Sveriges befolkning överviktiga eller feta. Vi äter för mycket och rör oss för lite.

Det skrivs om många olika dieter för att minska i vikt. GI-metoden, LCHF och 5:2-dietien är några av de mest populära. Och många människor går ned i vikt. Det är viktigt att betona att oavsett om minskningen av kalorier består av fett, kolhydrater eller proteiner så beror alltid viktminskningen på att kaloriintaget är lägre än energiåtgången. Några genvägar finns inte.

Blodsockermart och fiberrikt
När man jämför olika dieter är skillnaderna i viktnedgång efter sex månader, helt försumbara. Kolhydrater har de senaste åren varit en bov i viktminsknings-sammanhang. I slutändan handlar det dock om antalet kalorier, inte varifrån de kommer.

Det handlar alltid om att äta mindre och röra sig mer, i det långa loppet. Viktminskning eller att bibehålla en bra vikt underlättas av om sötsuget är borta och att hungern hålls i schack. För att åstadkomma detta kan det hjälpa att äta blodsockersmart och fiberrikt. Kvalitetskolhydrater däribland råg, är sådan mat.

Så räknar du ut ditt BMI
Body Mass Index (BMI) är en internationellt erkänd metod som fungerar för gemene man för att mäta om man har normalvikt. För en person som tränar muskler kan siffrorna bli något missvisande.

BMI räknas så här:
Vikt / (längd x längd) = BMI
Exempel för en person som väger 70 kg och är 170 cm lång: 70 / (1,70 x 1,70) = 24,2

BMI bör ligga mellan 20 och 25. Ett lägre värde är inte med automatik bättre. Tvärtom, det kan vara så att en person som tränar och äter bra har ett högre BMI än en stillasittande person. Den som tränar har bättre förutsättningar för hälsa både nu och framöver i jämförelse med en person med lägre BMI men är inaktiv.

Mät midjemåttet
Det är idag vanligt att komplettera BMI med att mäta midjeomfång och/eller bukhöjd. Anledningen är bland annat att även om man har en vikt som ligger inom tillåtet BMI så kan det finnas en hälsoskadlig bilring runt magen.

Risken för livsstilsrelaterade sjukdomar minskar med ett midjeomfång som är mindre än 80 cm för kvinnor och 94 cm för män.

Bukhöjden rekommenderas vara under 20 centimeter för kvinnor och 22 centimeter för män.