En ny sorts bröd

Fazer Rotfruktsbröd är en helt ny typ av bröd med bönor, rotfrukter och äkta surdeg.

Rotfrukterna syns tydligt i bröden och brödet passar bra till både frukost och andra måltider. Brödet har en härlig smak och håller sig saftigt tack vare rotfrukterna. 

Ett tips är att rosta det för en riktig smakupplevelse.

Tunna Rotfruktsbröd

Det senaste tillskottet i Rotfruktsfamiljen är Tunna Rotfruktsbröd. Tunnbröden är osötade med en god sötma och karaktär från rotfrukterna. Tunna Rotfruktsbröd är bakade med en tredjedel grönt, ett tunnbröd som innehåller morot, palsternacka och bönor samt mindre mjöl. Rotfrukterna gör att brödet bli mer saftigt och mjukt. Passar utmärkt till frukost, mellanmål eller som wrap till middagen. 

Rotfruktsbröd osötad

Fazers osötade rotfruktsbröd - Fazer Rotfrukt Lantbröd - med en tredjedel grönt. Fazer Rotfruktsbröd lantbröd innehåller mindre mjöl och är bakat med morot, bönor och palsternacka. Det är något som gör brödet extra saftig och gott, men fortfarande lika luftigt. Det är skivat och gott att rosta som gör att smakerna framträder ytterligare. Det nya brödet är bestrött med durumvete och innehåller endast naturligt förekommande socker.

Fazer Rotfruktsbröd portionsbröd

Våren 2015 kom våra första Rotfruktsbröd. Denna nya typ av bröd bakat med bönor, rotfrukter, rostade kikärtor och äkta surdeg. En del av vetemjölet har ersatts av rotfrukter och bönor. Något som gör brödet gott med en lite matigare konsistens. Mindre mjöl och mer ”grönt” ger ett betydligt mjukare och saftigare bröd, eftersom det finns mindre stärkelse från mjölet som kan åldras och göra brödet hårt och torrt.

Brödet finns i två smaker: Rödbeta & morot samt Palsternacka & morot. Båda smaksättningarna innehåller en bas av vita kidneybönor. Man ser tydligt rotfrukterna i bröden och de är beströdda med en ny  topping av rostade, krossade kikärtor som ger en härlig smak och ett krispigt tuggmotstånd. 

Kvalitetskolhydrater

Vi behöver kolhydrater för att fungera. Bröd är ett exempel på en smart och bekväm energikälla.

Det är skillnad på olika kolhydrater. Det vi brukar kalla kvalitetskolhydrater bidrar till ett stabilare blodsocker, och håller oss mätta samtidigt som de är rika på fiber, vitaminer, mineraler och antioxidanter.

Nordiska näringsrekommendationerna rekommenderar spannmålsprodukter av fullkorn, hela frukter, grönsaker, baljväxter, rotfrukter, nötter och frön som den största källan till kolhydrater.