Här har vi samlat vanliga frågor och svar. Hittar du inte svaret på din fråga? Hör av dig till Konsumentkontakt. 

Jag har Fazer restaurangkort – vart vänder jag mig med frågor om det?

Om du vill veta mer om våra restaurangkortlösningar, har problem med ditt kort eller vill spärra det, ring vår kundtjänst, 0770 - 33 99 80, eller skicka e-post till kundkort@fazer.se

Jag ska ha fest, kan jag köpa mat hos er?

Ja, vänd dig till din närmsta restaurang.

Kan man köpa med sig mat från era restauranger?

Ja, alla våra restauranger och caféer har take away och vissa har även ett utbud av delikatesser till försäljning.

Var hittar jag min närmsta restaurang?

Här hittar du våra restauranger och caféer. Välj din stad i rullistan.

Vad gör jag om jag tror att jag har blivit sjuk efter att ha ätit hos er?

Misstänker du att du har blivit dålig efter att du har ätit hos oss ber vi dig kontakta oss omgående.

Jag är allergisk, kan jag äta hos er?

Självklart kan du äta hos oss även om du är allergisk. Prata med restaurangpersonalen och/eller kockarna så får du information om matens innehåll och tips på vad som skulle kunna passa dig.

Är ni KRAV-certifierade?

Ja, vi har flera restauranger som är KRAV-certifierade. KRAV-märket står för bra miljö, god djuromsorg, god hälsa och socialt ansvar. KRAV:s regler spänner över hela livsmedelskedjan och alla typer av matproduktion; växtodling, djurhållning, fiske, fodertillverkning, butik, storhushåll, restaurang med mera.

Hur jobbar era restauranger och caféer för en hållbar utveckling?

Vi värnar om vår miljö och alla våra restauranger är certifierade enligt ISO 14001. Vi har tre miljömål som samtliga syftar till att minska vår påverkan på miljön:

  • Öka andelen ekologiskt
    För att bland annat minska användning av bekämpningsmedel och konstgödsel
  • Öka andelen vegetabilier
    För att minska andelen koldioxid och metan som förstärker växthuseffekten!
  • Minska mängden matsvinn
    För att minska växthusgasutsläppen, övergödning och försurning av mark och sjöar mm.

Vad gör ni för att minska matsvinnet?

Fazer Food Services restauranger eftersträvar att tillaga maten nära gästerna, vilket innebär att all mat inte lagas färdigt på morgonen utan tillagas efter hand. På så sätt kan mängderna anpassas till antalet gäster och mindre slängs. Kökens matsvinn registreras varje dag. 

Fazer Food Services arbetar aktivt med att minska såväl kökssvinn som gästsvinn och införde för ett par år sedan ett mer detaljerat sätt att mäta och utreda orsaker till matsvinn. Under 2016 minskade vi det totala matsvinnet med 13.3 gram/portion vilket motsvarar cirka 450 000 måltider. Vi arbetar vidare och siktar på fortsatt minskning av matsvinnet även i år.

Köper ni MSC-märkt fisk?

Ja, vi köper endast MSC-märkt fisk.

Köper ni rödlistad fisk?

Nej, vi köper aldrig rödlistad fisk.