Undrar du över något? Här har vi samlat vanliga frågor och svar. Hittar du inte svaret på din fråga? Hör av dig till Konsumentkontakt.

Allmänna frågor 

Vad gör jag om jag upplever något fel på produkten jag köpt?

Ta kontakt med konsumentkontakt via telefon 020-45 10 50 eller via vårt reklamationsformulär. Vid reklamationer kan det hända att vi behöver ta in produkten, så tänk på att inte slänga den.

Kan vi bli sponsrade av er?

Många privatpersoner hör av sig till oss och önskar sponsring och vi behöver därför vara selektiva med vilka vi sponsrar. Läs mer om sponsring, se vår checklista och formulär för förfrågan här. Vi strävar efter att behandla ansökningarna inom två veckor.

Går det att beställa produkter direkt från er?

I dagsläget har vi ingen försäljning på nätet.

Varför försvinner produkter ur sortimentet?

Att vi ibland tar bort en produkt ut vårt sortiment beror oftast på att efterfrågan inte varit så hög som planerat. Det kan också vara så att vi tar in en ny produkt i sortimentet som ersätter en föregångare.

Kan ni skicka reklammaterial?

Eventuellt reklammaterial används till tävlingar i butik, på våra hemsidor eller på Facebook. Håll utkik efter pågående tävlingar och var med och tävla.

Jag är intresserad av att jobba hos er, var hittar man information om lediga jobb?

Lediga tjänster hittar du här. Läs mer om hur det är att jobba på Fazer här.

Miljöfrågor 

Använder ni palmolja?

Vi arbetar för en hållbar produktion av palmolja genom att bland annat att köpa GreenPalm-certifikat. Sedan 2012 köper vi Green Palm certifikat för 100 % av all den palmolja vi använder. Här kan du läsa mer om hur vi använder av palmolja och få svar på många frågor om palmolja.

Vad använder Fazer för kakao i sina produkter?

Vi arbetar hårt för att säkerställa att den kakao som används i våra produkter kommer från ansvarsfulla källor. Sedan 2005 har Fazer varit medlem i den globala organisationen World Cocoa Foundation, med syfte att främja ansvarsfullt odlad kakao och öka odlarnas inkomster. 100 % av kakaon som Fazer använder är ansvarsfullt producerad. Vi köper kakao genom direkta hållbarhetsprogram samt UTZ-, Rainforest Alliance- och Fairtrade Cocoa Programme-certifierad kakao. Läs mer om våra kakoinköp här. 

Hur jobbar ni med miljöfrågor?

Fazers verksamhet bygger på ansvarsfull användning av naturresurser. De fem övergripande målen är:

• Minska klimatpåverkan och förbättra energieffektiviteten
• Förebygga avfall och råvarusvinn
• Hantera och använda vattenresurser på ett ansvarsfullt sätt
• Stödja hållbara odlingsmetoder och förhindra utarmning av den biologiska mångfalden
• Öka miljömedvetenheten

Läs gärna mer hur Fazer jobbar med Sveriges miljömål här. Läs mer i Fazers företagsansvarsöversikt här.

Frågor om bröd och bageri 

Innehåller era bageriprodukter animaliskt emulgeringsmedel?

Emulgeringsmedel är i grunden ett fett som gör det lättare att blanda olja med vatten. Vi använder enbart vegetabiliskt emulgeringsmedel.

Innehåller brödet animaliskt fett?

Vi använder endast vegetabiliskt fett. Våra matbröd bakar vi med rapsolja.

Bakar Fazer glutenfritt bröd?

Vi har i dagsläget inga glutenfria bröd.

Bakar ni med mjölk eller mjölkprodukter?

Nej, vi bakar alla våra matbröd och kaffebröd utan mjölk eller mjölkprodukter förutom produkterna Kryddat Tunnbröd från Skogaholm samt Lussekatter från Skogaholm, som båda innehåller mjölk. 

Innehåller Skogaholm pepparkaksdeg mjölkprodukter eller animaliska ingredienser?

Degen innehåller inga mjölkprodukter eller animaliska ingredienser. Smörarom är en arom och ingen mjölkprodukt.

Vilka bröd passar mig som diabetiker?

De nyttigaste bröden är bakade på en stor del fullkornsmjöl och innehåller mycket fibrer. Fullkornsmjöl ger ett mättande bröd rikt på kostfiber, vitaminer och mineraler medan vitt bröd där sädeskornets yttersta skal har tagits bort, inte ger vare sig samma mättnad eller samma näring. Sädeskornets skaldelar innehåller nämligen både fibrer och många näringsämnen som exempelvis järn, zink och B-vitaminer. Fibrer är en typ av kolhydrater som kroppen inte kan bryta ner. De bidrar inte med så mycket energi men är bra för hälsan på andra sätt. En fiberrik kost ger minskad risk att drabbas av exempelvis hjärt- och kärlsjukdomar. Fullkornsbröd, särskilt de med surdeg och hela korn, gör att blodsockret inte höjs så fort utan ger en mer långvarig blodsockerhöjning vilket är bra framförallt för mättnadskänslan.

Läs ingrediensförteckningen och näringsinnehållet! Ett riktmärke för fibermängden är 7g/100g och för sockerarter 4 g/100g. Det är inte alla som uppskattar hela korn och frön och detta är inte heller ett måste för att det ska vara ett bra bröd. Fullkornsmjöl av råg kan vara helt finmalt och fortfarande ha samma hälsosamma sammansättning.

Hur förvarar jag brödet på bästa sätt?

Bröd mår bäst av att förvaras i rumstemperatur och i en väl försluten plastpåse. Du bör inte förvara ditt bröd i kylskåp eftersom det åldras snabbare i kylskåpstemperatur.

Kan jag frysa in bröd?

Det går mycket bra att frysa bröd. Man bör se till att det görs i en väl tillsluten plastpåse av god kvalitet.

Hur undviker ni mögel i era bröd?

Det finns strikta hygienregler och rutiner i bagerierna för att undvika att mikroorganismer som kan utveckla mögel får fäste. Det handlar i första hand om rengöring och ventilation. Bakning med surdeg bidrar också till längre färskhållning och minskar risken för mögelangrepp.

Vad gör ni med bröden om de inte blivit sålda i butikerna?

Det bröd som tas tillbaka från butiker och spillbröd från bagerier används till etanoltillverkning.

Hur ska jag källsortera klipsen runt brödförpackningarna?

Klipsband med ståltråd sorterar du som metall. Klips av enbart plast sorteras som plast.

Frågor om konfektyr

Var kan jag köpa era produkter?

Som konsument hittar du våra produkter i dagligvaruhandeln. Vi levererar i första hand till butikskedjornas centrallager samt konfektyr- och storhushållsgrossisternas lager. Det är kedjan eller grossisten som kan se vilka butiker som i sin tur köper av dem.

Varför blir chokladen grå/vit?

Choklad är känslig för snabba temperaturväxlingar och förvaras den för varmt, för kallt eller för fuktigt så bildas den grå beläggningen som kallas ”blomning”. Vi rekommenderar att du förvarar din choklad torrt och svalt (ej i kylskåp). Det är inte farligt att äta choklad som fått en vitgrå beläggning. 

Vilka animaliska ingredienser förekommer i era produkter?

De animaliska ingredienserna som kan användas som tillverknings- och tillsatsämnen i våra produkter utöver mjölk är:
Gelatin som är ett tillverkningsämne som härstammar från svin.
Bivax (E 901) är ett naturligt vax, som utvinns ur bivaxkakor. Det används som ytbehandlingsmaterial bland annat för att ge pastiller en glansig yta.
Karmin (E 120) är ett rött färgämne som utvinns ur löss, som används i godis.
Shellack (E 904) är harts som utsöndras av insekter och som används som ytbehandlingsmedel.

Om någon av ovanstående ingredienser finns i produkten framgår det av ingrediensförteckningen.

Mono- och diglyceriderna av fettsyror (E 471) och övriga emulgeringsmedel som används i våra produkter tillverkas av vegetabilisk fett och är alltså inte animaliskt.

Frågor om gröt

Varför är Fazer Hallon havregrynsgröt så snabb att tillaga? Vad är speciellt med den?

Havreflarnen i Fazer Hallon havregrynsgröt är fullkorn, men Fazer Kvarn valsar havren till tunnare havregryn än i ”vanlig” havregrynsgröt. Ju tunnare havregryn, desto kortare koktid, och med denna typ av havregryn går det att bereda havregrynsgröten genom att bara tillsätta hett vatten. 

 

Påverkas näringsinnehållet av att gröten går så snabbt att tillaga?

Näringsvärdet i gröten förändras inte.

Var kan man köpa Fazers gröt?

Gröten finns listad på ICA och CityGross. Vilka enskilda butiker som tar in produkten har vi inte besked om, men kunder uppmanas att be sin lokala butik ta in varan om de inte hittar den. 

Frågor om våra restauranger och caféer 

Jag har Fazer restaurangkort – vart vänder jag mig med frågor om det?

Om du vill veta mer om våra restaurangkortlösningar, har problem med ditt kort eller vill spärra det, ring vår kundtjänst, 0770 - 33 99 80, eller skicka e-post till kundkort@fazer.se

Jag ska ha fest, kan jag köpa mat hos er?

Ja, vänd dig till din närmsta restaurang.

Kan man köpa med sig mat från era restauranger?

Ja, alla våra restauranger och caféer har take away och vissa har även ett utbud av delikatesser till försäljning.

Var hittar jag min närmsta restaurang?

Här hittar du våra restauranger och caféer. Välj din stad i rullistan.

Vad gör jag om jag tror att jag har blivit sjuk efter att ha ätit hos er?

Misstänker du att du har blivit dålig efter att du har ätit hos oss ber vi dig kontakta oss omgående.

Jag är allergisk, kan jag äta hos er?

Självklart kan du äta hos oss även om du är allergisk. Prata med restaurangpersonalen och/eller kockarna så får du information om matens innehåll och tips på vad som skulle kunna passa dig.

Är ni KRAV-certifierade?

Ja, vi har flera restauranger som är KRAV-certifierade. KRAV-märket står för bra miljö, god djuromsorg, god hälsa och socialt ansvar. KRAV:s regler spänner över hela livsmedelskedjan och alla typer av matproduktion; växtodling, djurhållning, fiske, fodertillverkning, butik, storhushåll, restaurang med mera.

Hur jobbar era restauranger och caféer för en hållbar utveckling?

Vi värnar om vår miljö och alla våra restauranger är certifierade enligt ISO 14001. Vi har tre miljömål som samtliga syftar till att minska vår påverkan på miljön:

  • Öka andelen ekologiskt
    För att bland annat minska användning av bekämpningsmedel och konstgödsel
  • Öka andelen vegetabilier
    För att minska andelen koldioxid och metan som förstärker växthuseffekten!
  • Minska mängden matsvinn
    För att minska växthusgasutsläppen, övergödning och försurning av mark och sjöar mm.
Vad gör ni för att minska matsvinnet?

Fazer Food Services restauranger eftersträvar att tillaga maten nära gästerna, vilket innebär att all mat inte lagas färdigt på morgonen utan tillagas efter hand. På så sätt kan mängderna anpassas till antalet gäster och mindre slängs. Kökens matsvinn registreras varje dag. 

Fazer Food Services arbetar aktivt med att minska såväl kökssvinn som gästsvinn och införde för ett par år sedan ett mer detaljerat sätt att mäta och utreda orsaker till matsvinn. Under 2016 minskade vi det totala matsvinnet med 13.3 gram/portion vilket motsvarar cirka 450 000 måltider. Vi arbetar vidare och siktar på fortsatt minskning av matsvinnet även i år.

Köper ni MSC-märkt fisk?

Ja, vi köper endast MSC-märkt fisk.

Köper ni rödlistad fisk?

Nej, vi köper aldrig rödlistad fisk.

Hittar du inte svar på dina frågor - hör av dig till Konsumentkontakt