Säsongsanpassade grönsaker och mer vegetarisk mat. Så tänker vi på Fazer Food Services när vi skapar en klimatsmart meny för dig och miljön.

Ät klimatsmart hos oss
Det är inte bara genom våra säsongsanpassade salladsbufféer som vi hjälper dig göra klimatsmarta val i våra restauranger. Vi erbjuder dig dagligen en varm vegetarisk rätt på menyn. Det är egentligen rätt enkelt. Minskad köttkonsumtion är bättre för både hälsan och miljön. Råvaror i säsong smakar bättre och belastar miljön mindre.


Du hittar lätt våra gröna smaker
Vi tycker att gröna smaker är viktiga smaker. Och riktigt, riktigt goda. Därför är det lätt för dig som gäst att välja grönt i våra restauranger. Vår stora salladsbuffé ingår alltid i dagens lunch och innehåller säsongens grödor, och vi erbjuder självklart en varm vegetarisk rätt varje dag. Genom att säsongsanpassa salladsbuffén kan vi alltid erbjuda de grönsaker och rotfrukter som smakar bäst för tillfället, vilket samtidigt är de grönsaker som just nu belastar miljön minst. För så praktiskt fungerar naturen.


Säsongsanpassad salladsbuffé
Miljöpåverkan skiljer sig åt även mellan olika sorters grönsaker. Grova grönsaker som rotfrukter, broccoli och baljväxter är klimatsmarta val då de vanligtvis odlas på friland och kan lagras under lång tid. Grönsaker som tomat, gurka, sallad och paprika odlas däremot ofta i energikrävande växthus och större delen av året måste dessa grönsaker transporteras från sydligare breddgrader. Av den anledningen har vi tagit beslutet att inte servera gurka och tomater under vintersäsongen (december-mars) på vår salladsbuffé.


Varför mindre kött?
De senaste 20 åren har vi i Sverige kraftigt ökat vår köttkonsumtion. Både miljön och hälsan skulle vinna på om vi åt mindre kött och mer baljväxter, grönsaker, spannmål och potatis. Ett av de viktigaste miljömålen för Fazer Food Services är därför att minska andelen animalier till förmån för vegetabilier.

Som en del av Fazer Food Services miljömål att öka andelen grönsaker och minska mängden kött på tallrikarna, arbetar Fazer med nudging i restaurangerna runt om i Norden i samarbete med organisationen GreeNudge. Nudging innebär att genom uppmuntran och smarta knep stimulera en hälsosam och hållbar konsumtion, genom att till exempel ändra hur en buffé är uppbyggd och hur maträtter presenteras i restaurangen.


När de svenska pilotprojekten genomfördes under 2015 ökade konsumtionen av grönsaker med tio procent. De finska nudging-piloterna som genomfördes under 2016 visade på ännu starkare resultat än de svenska. Köttkonsumtionen minskade med 18%, vilket är nästan en femtedel mindre kött per dag. Samtidigt ökade andelen vegetariska rätter med 23% och den kalla salladen med 25%. Portionsstorleken på den vegetariska soppan tredubblades när denna serverades som en del av lunchen.