Det enklaste sättet för att hålla sig på topp när vi går in i en ny årstid - och få lite extra energi – är genom våra måltider!

Visste du att det vi äter kan påverka hur väl våra hjärnor fungerar? Kost, vila och såväl fysisk som mental träning kan förbättra våra kognitiva förmågor. De dagliga mat- och livsstilsval vi gör är viktiga faktorer för hur våra hjärnor fungerar och hur mycket energi vi känner. Att äta ”hjärnvänlig” mat kan hjälpa dig att fokusera, stärka ditt minne och skydda nervcellerna i din hjärna.

Prova på ett nytt förhållningssätt till dagens måltider och se till at du får ut det mesta av varje tugga genom att våra hjärnvänliga tips här nedan:

Frukost
En gröt med säsongens blåbär kickar igång hjärnan och blir en stark start på en produktiv dag.

Vad gör det för hjärnan? Blåbär innehåller E-vitamin och antioxidanter vilket bidrar till att skydda celler från att utsättas för oxidativ stress.

Lunch
Lunchen är bäst att hålla lätt, så att den inte gör dig trött under eftermiddagen. En sallad är perfekt, krispig och varierande att äta då den innehåller flera texturer och smaker. För en höstig succélunch; Hacka upp svartkål tillsammans med lite lax och tillsätt färgstarka grönsaker till blandningen, det går inte att misslyckas!

Vad gör det för hjärnan? Lax och svartkål är båda rika på DHA, en omega-3-fettsyra som hjälper till att upprätthålla normal hjärnfunktion. 

Mellanmål
Choklad till mellanmål - ja tack! Mörk choklad är ett enkelt nöje som faktiskt kan förbättra hjärnans funktion. Mörk choklad är fylld med näringsämnen och antioxidanter, det ger dig också en extra dos energi som hjälper dig hålla lågan uppe resten av dagen.

Vad gör det för hjärnan? Mörk choklad är rik på fiber, magnesium och kalium. Magnesium kan minska trötthet medan kalium bidrar till normal funktion av nervsystemet.

Middag
Laga middag med rödbetor! Denna rubinröda glädje smakar gott oavsett format, hackad, skivad eller hel. Men oavsett hur du tillagar dina rödbetor (eller någon annan mat), kom ihåg att det bästa med middagen är den sociala delen och att samlas med familj och vänner.

Vad gör det för hjärnan? Rödbetor är rika på folsyra, vilket bidrar till normal psykologisk funktion.

Nattmackan
Det du äter precis innan läggdags är bäst att hålla lätt. En tung måltid kan påverka hur bra du sover. En skiva surdegsbröd toppad med kantareller eller andra svampar plockade i din närmaste skog är perfekt uppladdning inför en god natts sömn.

Vad gör det för hjärnan? Svamp innehåller järn, vilket främjar kognitiva funktioner.