Undrar du över något? Här har vi samlat vanliga frågor och svar.

Hittar du inte svaret på din fråga? Hör av dig till vår konsumentkontakt.

Frågor om restauranger & caféer

Fazer fokuserar på snabbrörliga konsumentprodukter och har sålt Fazer Food Services till Compass Group PLC. Information om restauranger och måltidstjänster hittar du nu på www.fazerfoodservices.com/sv.

Allmänna frågor 

Vad gör jag om jag upplever något fel på produkten jag köpt?

Ta kontakt med konsumentkontakt via telefon 020-45 10 50 eller via vårt reklamationsformulär. Vid reklamationer kan det hända att vi behöver ta in produkten, så tänk på att inte slänga den.

Varför försvinner produkter ur sortimentet?

Att vi ibland tar bort en produkt ut vårt sortiment beror oftast på att efterfrågan inte varit så hög som planerat. Det kan också vara så att vi tar in en ny produkt i sortimentet som ersätter en föregångare.

Går det att beställa produkter direkt från er?

I vår webbshop Fazer Store kan du beställa godis- och xylitolprodukter inom hela EU. 

Kan vi bli sponsrade av er?

Många privatpersoner hör av sig till oss och önskar sponsring och vi behöver därför vara selektiva med vilka vi sponsrar. Läs mer om sponsring, se vår checklista och formulär för förfrågan här. Vi strävar efter att behandla ansökningarna inom två veckor.

Kan ni skicka reklammaterial?

Eventuellt reklammaterial används till tävlingar i butik, på våra hemsidor eller på Facebook. Håll utkik efter pågående tävlingar och var med och tävla.

Jag är intresserad av att jobba hos er, var hittar man information om lediga jobb?

Lediga tjänster hittar du här. Läs mer om hur det är att jobba på Fazer här.

Kan ni hjälpa mig med frågor till mitt skolarbete?

Tyvärr har vi inte möjlighet att bistå med hjälp gällande skolarbeten.
Läs gärna mer om vår verksamhet här på vår hemsida. I vår årsredovisning hittar du också mycket information. 

Hållbarhet 

Hur jobbar ni med hållbarhet?

Fazers verksamhet bygger på hållbar användning av naturresurser. De fyra övergripande målen är:

50% mindre utsläpp till 2030
50% mindre matsvinn till 2030
100% ansvarsfulla inköp till 2030
Mer växtbaserat

Genom våra mål arbetar vi med att uppfylla FN:s globala mål.

Använder Fazer hållbar kakao i sina produkter?

Ja, 100 % av kakaon som Fazer använder är ansvarsfullt producerad.

Vi köper kakao genom direkta hållbarhetsprogram samt UTZ-, 
Rainforest Alliance- och Fairtrade Cocoa Programme-certifierad kakao. 

Läs mer om våra kakoinköp här. 

Använder ni palmolja?

Vi använder palmolja i några produkter. Vi köper endast palmolja producerad enligt RSPO:s (Roundtable on Sustainable Palm Oil) principer och kriterier för hållbar palmolja. Vi anser att det är genom att öka efterfrågan på mer hållbart odlad palmolja som vi kan skapa förändring, inte genom att bojkotta den.

Palmoljan kom till för att ersätta de omdiskuterade transfetterna. Palmolja spelar även en stor ekonomisk roll i de områden där den odlas och är den mest produktiva oljan vilket gör att mindre land går åt att odla den i jämförelse med till exempel kokosolja. Samtidigt gör palmoljans egenskaper att den inte kan ersättas direkt med mer lokalt odlad rapsolja.
Läs mer om vad WWF säger i frågan där de anser att en bojkott av palmolja inte är lösningen: www.wwf.se/press/aktuellt/1617786-krav-certifierad-palmolja

Läs mer om vårt åtagande här: www.fazergroup.com/sv/palmolja/

 

Vad gör ni med bröden om de inte blivit sålda i butikerna?

Det bröd som tas tillbaka från butiker och spillbröd från bagerier används till etanoltillverkning. Dessutom medverkar Fazer i forskningsprojekt för att minska brödsvinnet. Fazer har som mål att minska svinnet i bagerierna med 10% till 2020, samt minska brödsvinnet i butik med 30% till 2021. 

Hur jobbar Fazer med att minska klimatpåverkan?

Vi arbetar för att minska utsläppen med 50% till 2030 längs värdekedjan. Exempelvis förespråkar vi mer grönt och mindre kött i våra restauranger,  vi har som mål att minska vår energiförbrukning med 20% till 2020 och vi arbetar för fossilfria transporter med hållbara drivmedel.

Hur jobbar ni med att minska mängden plast samt hållbara förpackningar?

Fazer arbetar för fossilfria och återvinningsbara förpackningar med målet om plastfria engångsartiklar till 2020. 

Även vi ser allvarligt på plastavfallet. Utöver plast använder vi många olika slags fiberbaserade förpackningar och vi undersöker hela tiden nya förpackningsmaterial. Förpackningens primära och viktigaste uppgift är att skydda produkten. Om produkten förstörs är den negativa miljöpåverkan mångdubbel jämfört med förpackningen. Därför eftersträvar och använder vi alltid bästa tillgängliga förpackningsalternativ för våra produkter och begreppet ”bästa” inkluderar såväl produktens hållbarhet och produktsäkerhet som miljöpåverkan. 

Läs om vårt arbete med att plastbanta förpackningar, minska fossilbaserad plast inom take away och att återvinna plast

 

Hur arbetar ni med att minska matsvinn?

Vi har som mål att minska matsvinnet inom Fazer med 50% till 2030. 
Se exempel på vårt arbete.

 

Vad är PantaPå som det står om på era brödetiketter?

Du kan nu med hjälp av PantaPå-appen panta dina Skogaholmspåsar i plast på någon av Sveriges över 5000 återvinningsstationer och får då en rabattkupong.

PantaPå är ett företag som utvecklat ett sätt att panta förpackningar. Genom att ge plastpåsar ett värde ökar sannolikheten att förpackningar återvinns från 18% till över 80% och vi hoppas och tror att våra konsumenter vill vara med och minska mängden plast som hamnar i naturen.

Ladda ner PantaPå-appen, ta dig till närmaste återvinningsstation som hittas i appen, scanna streckkoden på Skogaholmspåsen och kasta den i rätt behållare. Därefter får du din rabattkupong på nästa köp av bröd från Skogaholm direkt i mobilen.

Läs allt om Panta på här: https://www.pantapa.se/

Är spannmålen i bageriprodukterna inhemsk?

Andelen inhemsk spannmål kan variera beroende på skördesäsong till följd av varierande väderförhållanden. Ibland är vädret ogynnsamt för odling. Vi använder alltid inhemsk spannmål om det bara är möjligt.

Vilka är Fazers etiska principer?

Fazer-koncernens etiska principer grundar sig på våra värderingar och på FN:s internationella principer Global Compact, vilka syftar till att främja företagens hållbara utveckling och medborgaransvar. De etiska principerna styr vårt arbete inom alla affärsområden och i alla verksamhetsländer.

https://www.fazergroup.com/sustainability/fazers-ethical-principles/

Fazers etiska principer

Frågor om bröd och bageri 

Innehåller era bageriprodukter animaliskt emulgeringsmedel?

Emulgeringsmedel är i grunden ett fett som gör det lättare att blanda olja med vatten. Vi använder enbart vegetabiliskt emulgeringsmedel.

Innehåller brödet animaliskt fett?

Vi använder endast vegetabiliskt fett. Våra matbröd bakar vi med rapsolja.

Bakar Fazer glutenfritt bröd?

Vi har i dagsläget inga glutenfria bröd.

Bakar ni med mjölk eller mjölkprodukter?

Nej, vi bakar alla våra matbröd och kaffebröd utan mjölk eller mjölkprodukter förutom produkterna Kryddat Tunnbröd från Skogaholm samt Lussekatter från Skogaholm, som båda innehåller mjölk. 

Finns det mjölk eller mjölkprodukter i er pepparkaksdeg?

Nej, degen är fri från mjölk och mjölkprodukter. Smöraromen i degen är en arom och har inget med mjölk att göra.

Vilka bröd passar mig som diabetiker?

De nyttigaste bröden är bakade på en stor del fullkornsmjöl och innehåller mycket fibrer. Fullkornsmjöl ger ett mättande bröd rikt på kostfiber, vitaminer och mineraler medan vitt bröd där sädeskornets yttersta skal har tagits bort, inte ger vare sig samma mättnad eller samma näring. Sädeskornets skaldelar innehåller nämligen både fibrer och många näringsämnen som exempelvis järn, zink och B-vitaminer. Fibrer är en typ av kolhydrater som kroppen inte kan bryta ner. De bidrar inte med så mycket energi men är bra för hälsan på andra sätt. En fiberrik kost ger minskad risk att drabbas av exempelvis hjärt- och kärlsjukdomar. Fullkornsbröd, särskilt de med surdeg och hela korn, gör att blodsockret inte höjs så fort utan ger en mer långvarig blodsockerhöjning vilket är bra framförallt för mättnadskänslan.

Läs ingrediensförteckningen och näringsinnehållet! Ett riktmärke för fibermängden är 7g/100g och för sockerarter 4 g/100g. Det är inte alla som uppskattar hela korn och frön och detta är inte heller ett måste för att det ska vara ett bra bröd. Fullkornsmjöl av råg kan vara helt finmalt och fortfarande ha samma hälsosamma sammansättning.

Hur förvarar jag brödet på bästa sätt?

Bröd mår bäst av att förvaras i rumstemperatur och i en väl försluten plastpåse. Du bör inte förvara ditt bröd i kylskåp eftersom det åldras snabbare i kylskåpstemperatur.

Kan jag frysa in bröd?

Det går mycket bra att frysa bröd. Man bör se till att det görs i en väl tillsluten plastpåse av god kvalitet.

Hur undviker ni mögel i era bröd?

Det finns strikta hygienregler och rutiner i bagerierna för att undvika att mikroorganismer som kan utveckla mögel får fäste. Det handlar i första hand om rengöring och ventilation. Bakning med surdeg bidrar också till längre färskhållning och minskar risken för mögelangrepp.

Vad gör ni med bröden om de inte blivit sålda i butikerna?

Det bröd som tas tillbaka från butiker och spillbröd från bagerier används till etanoltillverkning. Dessutom medverkar Fazer i forskningsprojekt för att minska brödsvinnet.

Hur ska jag källsortera klipsen runt brödförpackningarna?

Klipsband med ståltråd sorterar du som metall. Klips av enbart plast sorteras som plast.

Varför bakas era lussekatter med mjölk då era övriga julkaffebröd bakas utan?

Vi har mjölkpulver i lussekatterna vilket ger ett mjukare bröd och bidrar till sötare smak på lussekatterna. I brödglansen på lussekatten finns också mjölkprotein.

I era saffransklipp finns bittermandelarom. Har den något med mandel, som är en allergen, att göra?

Nej,  bittermandelaromen är enbart en arom och har inget med bittermandel att göra.

Jag upplever att det är färre överskorpor än underskorpor i era förpackningar med Kristinaskorpor?

Skorporna bakas som bullar och delas och packas och det är slumpen som avgör fördelningen av underskorpor och överskorpor i påsen. Vår förhoppning är att den blir jämn.

Vad är PantaPå som det står om på era brödetiketter?

Du kan nu med hjälp av PantaPå-appen panta dina Skogaholmspåsar i plast på någon av Sveriges över 5000 återvinningsstationer och får då en rabattkupong.

PantaPå är ett företag som utvecklat ett sätt att panta förpackningar. Genom att ge plastpåsar ett värde ökar sannolikheten att förpackningar återvinns från 18% till över 80% och vi hoppas och tror att våra konsumenter vill vara med och minska mängden plast som hamnar i naturen.

Ladda ner PantaPå-appen, ta dig till närmaste återvinningsstation som hittas i appen, scanna streckkoden på Skogaholmspåsen och kasta den i rätt behållare. Därefter får du din rabattkupong på nästa köp av bröd från Skogaholm direkt i mobilen.

Läs allt om Panta på här: https://www.pantapa.se/

Frågor om konfektyr

Var kan jag köpa era produkter?

Som konsument hittar du våra produkter i dagligvaruhandeln. Vi levererar i första hand till butikskedjornas centrallager samt konfektyr- och storhushållsgrossisternas lager. Det är kedjan eller grossisten som kan se vilka butiker som i sin tur köper av dem.

I vår webbshop Fazer Candy Store kan du beställa godis- och xylitolprodukter inom hela EU. 

Hur ska choklad förvaras?

Choklad håller bäst när den förvaras torrt och svalt i 16–20 °C. Choklad ska inte stå kallt i kylskåp. Förvara chokladen i en lufttät förpackning, gärna i originalomslaget, för att förhindra att den tar åt sig främmande smaker och lukter. Chokladförpackningarna är försedda med bäst före-datum.

Om chokladen förvaras för varmt förändras konsistensen och det kan bildas fettkristaller på ytan. Det ger chokladen en gråaktig yta. Choklad är en känslig produkt och den ska inte förvaras i kylskåp. Förvaring i kylskåp kan göra att chokladen ändrar färg.

Varför blir chokladen grå/vit?

Choklad är känslig för snabba temperaturväxlingar och förvaras den för varmt, för kallt eller för fuktigt så bildas den grå beläggningen som kallas ”blomning”. Vi rekommenderar att du förvarar din choklad torrt och svalt (ej i kylskåp). Det är inte farligt att äta choklad som fått en vitgrå beläggning. 

Vilka animaliska ingredienser förekommer i era produkter?

De animaliska ingredienserna som kan användas som tillverknings- och tillsatsämnen i våra produkter utöver mjölk är:
Gelatin som är ett tillverkningsämne som härstammar från svin.
Bivax (E 901) är ett naturligt vax, som utvinns ur bivaxkakor. Det används som ytbehandlingsmaterial bland annat för att ge pastiller en glansig yta.
Karmin (E 120) är ett rött färgämne som utvinns ur löss, som används i godis.
Shellack (E 904) är harts som utsöndras av insekter och som används som ytbehandlingsmedel.

Om någon av ovanstående ingredienser finns i produkten framgår det av ingrediensförteckningen.

Mono- och diglyceriderna av fettsyror (E 471) och övriga emulgeringsmedel som används i våra produkter tillverkas av vegetabilisk fett och är alltså inte animaliskt.

Varför har ni ändrat receptet på Tutti Frutti till gelatinfritt?

Receptförändringen är en del av vårt mål att jobba mer med växtbaserade alternativ och bli ett mer hållbart företag. Vi har gjort många konsumenttester inför denna förändring och jobbat hårt med att behålla den goda smaken på Tutti Frutti-produkterna. Läs mer om Tutti Frutti-sortimentet här: www.fazer.se/produkter/konfektyr/vart-sortiment/tutti-frutti/

I innehållsförteckningen på Ögonprodukterna, cacao, bakchoklad och block, som man hittar i bakhyllan, står det inget om nötter. Innehåller de nötter?

Våra Ögonprodukter produceras på en speciell produktionslinje där vi inte använder nötter så det finns inte heller spår av nötter. Vi avser då de nötter som finns på EU:s allergenlista.

I era askar med Wienernougat, 210 gram, står det på förpackningen: laktosfri mindre än 0,01 gram/100 gram samt mjölkfri och glutenfri. Vad menar ni med det?

Wienernougat görs på en egen produktionslinje och inga mjölkingredienser eller gluteningredienser används. Det är svårt att analysera en produkt så att man kan garantera 0,00 gram av någonting. I laktosfria livsmedel ska laktos inte kunna påvisas med en metod som har en detektionsgräns på 0,01 gram per 100 gram.

Om jag har frågor kring glass med ert varumärke, var vänder jag mig då?

När det gäller glass med vårt varumärke tillverkar vi inte glassen själva. Vi lånar ut populära smaker, men kan inte svara för glassens innehåll eller andra frågor relaterat till glassen. Du vänder dig till Triumfglass, https://www.triumfglass.se/kundtjanst/kontakta-oss eller 031-336 98 50.

Gällande Mariannekaramellerna, uttalas namnet "Mariann" eller "Marianne".

Marianne tillverkas i Finland, där i stort sett allt vår konfektyr tillverkas. I Finland uttalar man namnet på godiset nästan uteslutande med ett hörbart ”e” på slutet. Men det finns ingen regel hur man måste uttala. I Sverige är det nog vanligare att uttala det utan ”e”. Fast vi tycker det viktigaste är att du kan njuta av godiset och att det ger dig en smakupplevelse.

Om jag har frågor om glass med olika Fazer-smaker, vart vänder jag mig då?

När det gäller glass är det inte vi som tillverkar eller marknadsför den. Vi lånar ut smakerna, men står inte för produkten. Triumfglass har gjort glass med smak från Fazers konfektyr, så du ska vända dig till Triumfglass med eventuella funderingar eller frågor.

https://www.triumfglass.se/konsumentkontakt/