Undrar du över något? Här har vi samlat vanliga frågor och svar. Hittar du inte svaret på din fråga? Hör av dig till Konsumentkontakt.

Allmänna frågor 

Vad gör jag om jag upplever något fel på produkten jag köpt?

Ta kontakt med konsumentkontakt via telefon 020-45 10 50 eller via vårt reklamationsformulär. Vid reklamationer kan det hända att vi behöver ta in produkten, så tänk på att inte slänga den.

Varför försvinner produkter ur sortimentet?

Att vi ibland tar bort en produkt ut vårt sortiment beror oftast på att efterfrågan inte varit så hög som planerat. Det kan också vara så att vi tar in en ny produkt i sortimentet som ersätter en föregångare.

Går det att beställa produkter direkt från er?

I vår webbshop Fazer Candy Store kan du beställa godis- och xylitolprodukter inom hela EU. 

Kan vi bli sponsrade av er?

Många privatpersoner hör av sig till oss och önskar sponsring och vi behöver därför vara selektiva med vilka vi sponsrar. Läs mer om sponsring, se vår checklista och formulär för förfrågan här. Vi strävar efter att behandla ansökningarna inom två veckor.

Kan ni skicka reklammaterial?

Eventuellt reklammaterial används till tävlingar i butik, på våra hemsidor eller på Facebook. Håll utkik efter pågående tävlingar och var med och tävla.

Jag är intresserad av att jobba hos er, var hittar man information om lediga jobb?

Lediga tjänster hittar du här. Läs mer om hur det är att jobba på Fazer här.

Kan ni hjälpa mig med frågor till mitt skolarbete?

Tyvärr har vi inte möjlighet att bistå med hjälp gällande skolarbeten.
Läs gärna mer om vår verksamhet här på vår hemsida. I vår årsredovisning hittar du också mycket information. 
www.fazergroup.com/sv/ eller www.fazergroup.com/sv/rapportering--administration/

Miljöfrågor 

Hur jobbar ni med miljöfrågor?

Fazers verksamhet bygger på ansvarsfull användning av naturresurser. De fyra övergripande målen är:

• 50% mindre utsläpp till 2030
• 50% mindre matsvinn till 2030
• 100% ansvarsfulla inköp till 2030
• Mer växtbaserat

Läs gärna mer hur Fazer jobbar med Sveriges miljömål här. Läs mer i Fazers företagsansvarsöversikt här.

Använder Fazer hållbar kakao i sina produkter?

Ja, 100 % av kakaon som Fazer använder är ansvarsfullt producerad.

Vi köper kakao genom direkta hållbarhetsprogram samt UTZ-, 
Rainforest Alliance- och Fairtrade Cocoa Programme-certifierad kakao. 

Läs mer om våra kakoinköp här. 

Använder ni palmolja?

Det stämmer att vi använder palmolja i några av våra chokladprodukter, främst de fyllda varianterna. Vi köper endast palmolja producerad enligt RSPO:s (Roundtable on Sustainable Palm Oil) principer och kriterier för hållbar palmolja. Vi anser att det är genom att öka efterfrågan på mer hållbart odlad palmolja som vi kan skapa förändring, inte genom att bojkotta den.

Palmoljan kom till för att ersätta de omdiskuterade transfetterna. Palmolja spelar även en stor ekonomisk roll i de områden där den odlas och är den mest produktiva oljan vilket gör att mindre land går åt att odla den i jämförelse med till exempel kokosolja. Samtidigt gör palmoljans egenskaper att den inte kan ersättas direkt med mer lokalt odlad rapsolja.
Läs mer om vad WWF säger i frågan där de anser att en bojkott av palmolja inte är lösningen: www.wwf.se/press/aktuellt/1617786-krav-certifierad-palmolja

Läs mer om vårt åtagande här: www.fazergroup.com/sv/palmolja/

 

Vad gör ni med bröden om de inte blivit sålda i butikerna?

Det bröd som tas tillbaka från butiker och spillbröd från bagerier används till etanoltillverkning. Fazer har som mål att minska svinnet i bagerierna med 10% till 2020, samt minska brödsvinnet i butik med 30% till 2021.

Hur jobbar Fazer med att minska klimatpåverkan?

Vi arbetar för att minska utsläppen med 50% till 2030 längs värdekedjan. Exempelvis förespråkar vi mer grönt och mindre kött i våra restauranger,  vi har som mål att minska vår energiförbrukning med 20% till 2020 och vi arbetar för fossilfria transporter med hållbara drivmedel.

Hur jobbar ni med att minska mängden plast samt hållbara förpackningar?

Fazer arbetar för fossilfria och återvinningsbara förpackningar med målet om plastfria engångsartiklar till 2020.

Hur arbetar ni med att minska matsvinn?

Vi har som mål att minska matsvinnet inom Fazer med 50% till 2030.

 

Hur jobbar ni med matsvinn på era restauranger?

Vi har arbetat systematiskt med matsvinn på våra restauranger de senaste 8 åren. Vi mäter vårt matsvinn dagligen och tre gånger per år mäter vi det dessutom mer detaljerat under tvåveckorsperioder.

Vi mäter vårt kökssvinn i tre fraktioner i gram/såld portion:

  • Bikomponenter (såsom sås, potatis, ris, pasta etc)
  • Vegetabilier (såsom grönsaker, frukt etc)
  • Animalier (kött och fisk)

Vårt kökssvinn delas i de olika fraktionerna då har olika miljöpåverkan, t ex har animalier högre klimatpåverkan än bikomponenter. Det är idag fördelat storleksmässigt så att vi slänger mest bikomponenter, därefter vegetabilier och minst slängs animalier.

Vi mäter också vårt gästsvinn i gram/såld portion, men där delar vi inte upp matsvinnet i fraktioner, det är omöjligt eftersom allt hamnar i samma säck. För att minska vårt gästsvinn arbetar vi mycket med att kommunicera direkt med våra gäster samt att vi arbetar med Nudging.

Våra arbetsmetoder för minskat kökssvinn utvecklas ständigt. Vi har under åren byggt upp en lärande organisation för hur man arbetar bäst för att få minst matsvinn.

Eftersom vi huvudsakligen arbetar med servering i bufféer uppstår alltid ett visst svinn, men sedan 2016 har vi trots detta minskat vårt kökssvinn med nästan 40 %. Under samma period har vårt totala gästsvinn minskat med 47 % vilket delvis visar att våra kampanjer har avsedd effekt, men också att det finns ett betydligt högre allmänt intresse av minskade klimatutsläpp via maten vi äter.

Frågor om bröd och bageri 

Innehåller era bageriprodukter animaliskt emulgeringsmedel?

Emulgeringsmedel är i grunden ett fett som gör det lättare att blanda olja med vatten. Vi använder enbart vegetabiliskt emulgeringsmedel.

Innehåller brödet animaliskt fett?

Vi använder endast vegetabiliskt fett. Våra matbröd bakar vi med rapsolja.

Bakar Fazer glutenfritt bröd?

Vi har i dagsläget inga glutenfria bröd.

Bakar ni med mjölk eller mjölkprodukter?

Nej, vi bakar alla våra matbröd och kaffebröd utan mjölk eller mjölkprodukter förutom produkterna Kryddat Tunnbröd från Skogaholm samt Lussekatter från Skogaholm, som båda innehåller mjölk. 

Finns det mjölk eller mjölkprodukter i er pepparkaksdeg?

Nej, degen är fri från mjölk och mjölkprodukter. Smöraromen i degen är en arom och har inget med mjölk att göra.

Vilka bröd passar mig som diabetiker?

De nyttigaste bröden är bakade på en stor del fullkornsmjöl och innehåller mycket fibrer. Fullkornsmjöl ger ett mättande bröd rikt på kostfiber, vitaminer och mineraler medan vitt bröd där sädeskornets yttersta skal har tagits bort, inte ger vare sig samma mättnad eller samma näring. Sädeskornets skaldelar innehåller nämligen både fibrer och många näringsämnen som exempelvis järn, zink och B-vitaminer. Fibrer är en typ av kolhydrater som kroppen inte kan bryta ner. De bidrar inte med så mycket energi men är bra för hälsan på andra sätt. En fiberrik kost ger minskad risk att drabbas av exempelvis hjärt- och kärlsjukdomar. Fullkornsbröd, särskilt de med surdeg och hela korn, gör att blodsockret inte höjs så fort utan ger en mer långvarig blodsockerhöjning vilket är bra framförallt för mättnadskänslan.

Läs ingrediensförteckningen och näringsinnehållet! Ett riktmärke för fibermängden är 7g/100g och för sockerarter 4 g/100g. Det är inte alla som uppskattar hela korn och frön och detta är inte heller ett måste för att det ska vara ett bra bröd. Fullkornsmjöl av råg kan vara helt finmalt och fortfarande ha samma hälsosamma sammansättning.

Hur förvarar jag brödet på bästa sätt?

Bröd mår bäst av att förvaras i rumstemperatur och i en väl försluten plastpåse. Du bör inte förvara ditt bröd i kylskåp eftersom det åldras snabbare i kylskåpstemperatur.

Kan jag frysa in bröd?

Det går mycket bra att frysa bröd. Man bör se till att det görs i en väl tillsluten plastpåse av god kvalitet.

Hur undviker ni mögel i era bröd?

Det finns strikta hygienregler och rutiner i bagerierna för att undvika att mikroorganismer som kan utveckla mögel får fäste. Det handlar i första hand om rengöring och ventilation. Bakning med surdeg bidrar också till längre färskhållning och minskar risken för mögelangrepp.

Vad gör ni med bröden om de inte blivit sålda i butikerna?

Det bröd som tas tillbaka från butiker och spillbröd från bagerier används till etanoltillverkning.

Hur ska jag källsortera klipsen runt brödförpackningarna?

Klipsband med ståltråd sorterar du som metall. Klips av enbart plast sorteras som plast.

Frågor om konfektyr

Var kan jag köpa era produkter?

Som konsument hittar du våra produkter i dagligvaruhandeln. Vi levererar i första hand till butikskedjornas centrallager samt konfektyr- och storhushållsgrossisternas lager. Det är kedjan eller grossisten som kan se vilka butiker som i sin tur köper av dem.

I vår webbshop Fazer Candy Store kan du beställa godis- och xylitolprodukter inom hela EU. 

Varför blir chokladen grå/vit?

Choklad är känslig för snabba temperaturväxlingar och förvaras den för varmt, för kallt eller för fuktigt så bildas den grå beläggningen som kallas ”blomning”. Vi rekommenderar att du förvarar din choklad torrt och svalt (ej i kylskåp). Det är inte farligt att äta choklad som fått en vitgrå beläggning. 

Vilka animaliska ingredienser förekommer i era produkter?

De animaliska ingredienserna som kan användas som tillverknings- och tillsatsämnen i våra produkter utöver mjölk är:
Gelatin som är ett tillverkningsämne som härstammar från svin.
Bivax (E 901) är ett naturligt vax, som utvinns ur bivaxkakor. Det används som ytbehandlingsmaterial bland annat för att ge pastiller en glansig yta.
Karmin (E 120) är ett rött färgämne som utvinns ur löss, som används i godis.
Shellack (E 904) är harts som utsöndras av insekter och som används som ytbehandlingsmedel.

Om någon av ovanstående ingredienser finns i produkten framgår det av ingrediensförteckningen.

Mono- och diglyceriderna av fettsyror (E 471) och övriga emulgeringsmedel som används i våra produkter tillverkas av vegetabilisk fett och är alltså inte animaliskt.

Varför har ni ändrat receptet på Tutti Frutti till gelatinfritt?

Receptförändringen är en del av vårt mål att jobba mer med växtbaserade alternativ och bli ett mer hållbart företag. Vi har gjort många konsumenttester inför denna förändring och jobbat hårt med att behålla den goda smaken på Tutti Frutti-produkterna. Läs mer om Tutti Frutti-sortimentet här: www.fazer.se/produkter/konfektyr/vart-sortiment/tutti-frutti/

Frågor om våra restauranger och caféer 

Jag har Fazer restaurangkort – vart vänder jag mig med frågor om det?

Om du vill veta mer om våra restaurangkortlösningar, har problem med ditt kort eller vill spärra det, ring vår kundtjänst, 0770 - 33 99 80, eller skicka e-post till kundkort@fazer.se

Jag ska ha fest, kan jag köpa mat hos er?

Ja, vänd dig till din närmsta restaurang.

Kan man köpa med sig mat från era restauranger?

Ja, alla våra restauranger och caféer har take away och vissa har även ett utbud av delikatesser till försäljning.

Var hittar jag min närmsta restaurang?

Här hittar du våra restauranger och caféer. Välj din stad i rullistan.

Vad gör jag om jag tror att jag har blivit sjuk efter att ha ätit hos er?

Misstänker du att du har blivit dålig efter att du har ätit hos oss ber vi dig kontakta oss omgående.

Jag är allergisk, kan jag äta hos er?

Självklart kan du äta hos oss även om du är allergisk. Prata med restaurangpersonalen och/eller kockarna så får du information om matens innehåll och tips på vad som skulle kunna passa dig.

Är ni KRAV-certifierade?

Ja, vi har flera restauranger som är KRAV-certifierade. KRAV-märket står för bra miljö, god djuromsorg, god hälsa och socialt ansvar. KRAV:s regler spänner över hela livsmedelskedjan och alla typer av matproduktion; växtodling, djurhållning, fiske, fodertillverkning, butik, storhushåll, restaurang med mera.

Hur jobbar era restauranger och caféer för en hållbar utveckling?

Vi värnar om vår miljö och alla våra restauranger är certifierade enligt ISO 14001. Vi har tre miljömål som samtliga syftar till att minska vår påverkan på miljön:

  • Öka andelen ekologiskt
    För att bland annat minska användning av bekämpningsmedel och konstgödsel
  • Öka andelen vegetabilier
    För att minska andelen koldioxid och metan som förstärker växthuseffekten!
  • Minska mängden matsvinn
    För att minska växthusgasutsläppen, övergödning och försurning av mark och sjöar mm.
Vad gör ni för att minska matsvinnet?

Fazer Food Services restauranger strävar efter att laga maten nära gästerna, vilket innebär att all mat inte lagas färdigt på morgonen utan tillagas efter hand. På så sätt kan mängderna anpassas till antalet gäster och mindre slängs. Kökens matsvinn registreras varje dag. 

Vi arbetar aktivt med att minska såväl kökssvinn som gästsvinn och införde för några år sedan ett mer detaljerat sätt att mäta och utreda orsaker till matsvinn. Sedan 2016 har vi minskat vårt matsvinn med 25 gram per portion och vi arbetar vidare för fortsatt minskning.

Köper ni MSC-märkt fisk?

Ja, vi köper endast MSC-märkt fisk.

Köper ni rödlistad fisk?

Nej, vi köper aldrig rödlistad fisk.

Hittar du inte svar på dina frågor - hör av dig till Konsumentkontakt